2021-06-16 04:00Pressmeddelande

Funktionshinderbanan fixar nytt klassrum åt grundsärskolan i Svalöv

Robin Berkhuizen och Bo Hejlskov Elvén framför Linåkerskolan.Robin Berkhuizen och Bo Hejlskov Elvén framför Linåkerskolan.

Under sommarlovet kommer grundsärskolans elever på Linåkerskolan i Svalöv får ett sprillans nytt klassrum – anpassat efter deras behov. Omvandlingen kommer filmas och bli en filmserie i sex avsnitt som heter ”Mitt bästa klassrum”. Bakom projektet och renoveringen står initiativet Funktionshinderbanan.

Planen är att ge grundsärskolans elever ett nytt klassrum som är bättre anpassat efter deras behov då det nuvarande klassrummet är varmt, plottrigt och högljutt då det ligger vägg i vägg med skolans musiksal – en utmaning för de elever i klassen med kognitiva funktionsnedsättningar som har svårt att sortera bort olika intryck.

Renoveringen kommer genomföras under en intensiv byggperiod i juni då sponsorer och frivilliga hjälper till att skapa elevernas bästa klassrum. Allt kommer filmas och bli till en serie i 6 avsnitt som kommer göras tillgänglig på sociala medier under hösten.

Initiativtagaren Robin Berkhuizen och psykolog Bo Hejlskov Elvén som står bakom Funktionshinderbanan och driver projektet i Svalöv vill belysa vikten av kognitiv tillgänglighet.

- Kognitiv tillgänglighet handlar om att med hjälp av ljud, ljus, intryckssanering, färger och möbler skapa en miljö som inte blir ett hinder i vardagen. I praktiken handlar det om att se till att vi inte har plottriga klassrum med fel belysning, knasiga färger eller mönster på väggarna, eller bullriga miljöer som stör fokus. Allt det stör studieron – och inte minst om du har kognitiva funktionsnedsättningar, säger Bo Hejlskov Elvén.

Funktionshinderbanan har tidigare år haft stort fokus på kognitiv tillgänglighet i LSS-bostäder för personer med funktionsnedsättningen men växlar i år om till att prata om skolan.

- Vi vill nu ta de lärdomar vi fått i våra samtal kring LSS-bostäder och överföra den delen av den kunskapen till skolan. Det finns så mycket forskning om vikten av en bra fysisk miljö och hur vi kan göra ett rum mer kognitivt tillgänglig. Ändå är det sällan vi ser att kunskapen används på skolarna i praktiken, säger Robin Berkhuizen.

Planeringen av projektet har pågått i två år. Pedagoger, elever, Svalövs kommun, Linåkerskolan, Grundsärskolan och fastighetsförvaltare har alla varit del i diskussionerna kring det nya klassrummet som kommer flyttas, helrenoveras, bli större samt få en egen ingång och ny inredning.

Renoveringen börjar den 16 juni och kommer pågå under ca en veckas tid. Slutresultatet kommer sedan avslöjas för eleverna när de återvänder till skolan i augusti. Avsnitten kommer publiceras i sociala medier under hösten för att öka kunskapen kring hur man gör en skolmiljö mer kognitivt tillgänglig.

Bakom renoveringen står projektet Funktionshinderbanan som stöds av sponsorer: Emrahus AB, Assemblin, Kinnarps, Lärkängens Bygg & Entreprenad, Caparol, Ekstrands Dörrar & Fönster, HTH, Kährs, Maxel, Novemberbolaget och Lindab.

Om Funktionshinderbanan

Vi brinner för kognitiv tillgänglighet och snälla miljöer. De flesta vet vad fysisk tillgänglighet är, men få har kunskap om kognitiv tillgänglighet. Vi vill öka kunskapen om detta bland kommuner, företag och hos gemene man! 2017, 2018 och 2019 cyklade vi en massa mil och pratade LSS-bostäder. Samtalen från tidigare år har blivit både film och podd. Pandemin har tyvärr satt stop för cyklandet 2020 och i år, 2021, kommer vi att ta klivet in i skolans värld och renovera ett klassrum åt grundsärkolan i Svalöv!

Robin Berkhuizen
Cyklist & Initiativtagare & VD Emrahus